ସହଜ ରାଜଯୋଗ(9) --ଧର୍ମଗ୍ରନ୍ଥ ସନ୍ଦର୍ଭରେ ଆତ୍ମାର ପରିଚୟ-


ସହଜ ରାଜଯୋଗ  

  ଧର୍ମଗ୍ରନ୍ଥ ସନ୍ଦର୍ଭରେ ଆତ୍ମାର ପରିଚୟ

ନାୟମାତ୍ମା ପ୍ରବଚନେନ ଲଭ୍ୟୋ

 ନ ମେଧୟା ନ ବହୁଧା ଶ୍ରୁତେନ
ଯମବୈଷ ବୃଣୁତେ ତେନ ଲଭ୍ୟସ୍ତସୈ୍ୟବ

          ଆତ୍ମା ବିବୃଣତେ ତନୁସ୍ବାମ୍ ।ା
କଠୋପନିଷଦର ଏହି ମନ୍ତ୍ରର ଅର୍ଥ ହେଉଛି, ପ୍ରବଚନ, ତୀବ୍ର ବୁଦ୍ଧି ଅଥବା ଶାସ୍ତ୍ରଜ୍ଞାନ ଦ୍ୱାରା ଆତ୍ମଜ୍ଞାନ ପ୍ରାପ୍ତ ହୁଏ ନାହିଁ । ଯାହାକୁ ତାହା ସ୍ବୟଂ ପ୍ରାପ୍ତ ହୁଏ ତା ସମ୍ମୁଖରେ ଏହା ନିଜ ସ୍ବରୂପକୁ ପ୍ରକଟ କରେ । ଜାତି, ବର୍ଣ୍ଣ, ଧର୍ମ ସମ୍ପ୍ରଦାୟ ଓ ଦେଶ ନିର୍ବିଶେଷରେ ବିଶ୍ୱର ସମସ୍ତ ମନୁଷ୍ୟ ଆଜି ଅଶାନ୍ତ ଓ  ଦଃଖୀ ଅଟନ୍ତି । ସମସ୍ତେ ସୁଖ ଓ ଶାନ୍ତିର ଅନ୍ୱେଷଣରେ ବ୍ୟସ୍ତ । ସେମାନେ ସାଂସାରିକ ଭୌତିକ ପଦାର୍ଥ ସମୂହକୁ ସୁଖର ସାଧନ ଭାବି ତନ୍ମଧ୍ୟରେ ସୁଖ-ଶାନ୍ତି ଖୋଜି ନିରାଶ ହେଉଛନ୍ତି । କାରଣ ଭୌତିକ ପଦାର୍ଥଗୁଡିକରେ ସୁଖ-ଶାନ୍ତି ନଥାଏ । ତେଣୁ ସେଗୁଡିକରୁ ତାହା ପ୍ରାପ୍ତି ହେବ କିପରି? ମନୁଷ୍ୟ ଏକଥା ଜାଣେ ନାହିଁ ଯେ ଯାହା ସେ ବାହାରେ ଖୋଜୁଛି ତାହା ତା’ ମଧ୍ୟରେ ହିଁ ବିଦ୍ୟମାନ ଅଛି । ଏ ବିଷୟରେ ଯେତେବେଳେ ମନୁଷ୍ୟର ଜ୍ଞାନୋଦୟ ହୁଏ ସେତେବେଳେ ସେ ସର୍ବଦା ନିଜ ମଧ୍ୟରେ ହିଁ ସୁଖ- ଶାନ୍ତି ଓ ଆନନ୍ଦ ଅନୁଭବ କରେ । ଏଥିପାଇଁ କୁହାଯାଇଛି ଯେ ନିଜକୁ ଜାଣ । କଦ୍ଭକ୍ଟଙ୍ଗ ଞଷଚ୍ଚଗ୍ଦରକ୍ଷଲ ଉପନିଷଦଗୁଡିକରେ ମଧ୍ୟ ଆତ୍ମଜ୍ଞାନକୁ ହିଁ ସମସ୍ତ ଦୁଃଖରୁ ମୁକ୍ତିର ସାଧନ ବୋଲି ସ୍ବୀକାର କରାଯାଇଛି । ଆତ୍ମଜ୍ଞାନର ଅଭିପ୍ରାୟ ହେଉଛି ନିଜକୁ (ସ୍ବୟଂ) ଜାଣ ଯେ ମୁଁ କିଏ? କେଉଁଠୁ ଆସିଛି? ମୋତେ କେଉଁଠିକି ଯିବାକୁ ହେବ ଓ ଏଠାକୁ କେଉଁ ଉଦ୍ଧେଶ୍ୟରେ ଆସିଛି? ମୋର ଜୀବନର ଲକ୍ଷ୍ୟ କ’ଣ? ମୋର ଗୁଣ କ’ଣ ତଥା ମୋର ବାସ୍ତବିକ ସ୍ବରୂପ ଓ କର୍ବ୍ୟ କ’ଣ?
ଯେତେବେଳେ କୌଣସି ବ୍ୟକ୍ତିିଙ୍କୁ ତାଙ୍କ ପରିଚୟ ଦେବାକୁ କୁହାଯାଏ ସେତେବେଳେ ସେ ନିଜ ନାମ, ଧର୍ମ, ଜାତି ଭାଷା ଓ ଦେଶ ସମ୍ବନ୍ଧରେ ପରିଚୟ ଦିଅନ୍ତି । ଏସବୁ ପରିଚୟ ନଶ୍ୱର ଶରୀର ସହିତ ସମ୍ବନ୍ଧିତ ହୋଇଥିବାରୁ ଏହା ବାସ୍ତବିକ ନୁହେଁ । ଶରୀର ଜଡ ଅଟେ । ଏହାର କହିବା ଶକ୍ତି ନାହିଁ । ମୋର ଶରୀର କହୁଥିବା ‘ମୁଁ’ ସାଟି ଆତ୍ମା ନାମରେ କଥିତ । ଆତ୍ମା ହିଁ ଆଖି ଦ୍ୱାରା ଦେଖେ, କାନ ଦ୍ୱାରା ଶୁଣେ ଓ ମୁଖ ଦ୍ୱାରା କଥା କହେ । ଆତ୍ମା ଏକ ଏପରି ଚୈତନ୍ୟ ସା ଯାହା ଦ୍ୱାରା ଜ୍ଞାନେନ୍ଦ୍ରିୟ ସମୂହ ବିଷୟ ଗ୍ରହଣ କରନ୍ତି ତଥା କର୍ମେନ୍ଦ୍ରିୟ ସମୂହ ତଦନୁସାରେ କର୍ମ କରନ୍ତି ।
 ଆତ୍ମାନଂ ରଥିନ୍ ବିଦ୍ଧି ଶରୀରଂ ରଥମେବ ତୁ ।
ବୁଦ୍ଧିଂତୁ ସାରଥି ବିଦ୍ଧି ମନଃ ପ୍ରଗ୍ରହମେବ ଚ ।
    ଇନ୍ଦି୍ରିୟାଣି ହୟାନାହୁ ର୍ବିଷୟାଂ ସ୍ତେଷୁ ଗୋଚରାନ୍ ।
          ଆତ୍ମେନ୍ଦି୍ରୟ ମନୋଯୁକ୍ତଂ ଭୋକ୍ତେ ତ୍ୟାହୁ ର୍ମନୀଷିଣଃ ।
                                                                                                       (କଠୋପନିଷଦ)
ଏହି ଶ୍ଲୋକରୁ ସ୍ପଷ୍ଟ ଜଣାଯାଏ ଯେ ବାସ୍ତବିକ ପରିଚୟ ହେଉଛି “ମୁଁ ଆତ୍ମା” । ଏହି ଶରୀର ସେହି ଆତ୍ମାର ରଥ ଅଟେ ।ବୁଦ୍ଧି ତା’ର ସାରଥୀ, ମନ ଲଗାମ ଏବଂ  ଇନ୍ଦ୍ରିୟ ସମୂହ ସେହି ରଥର ଘୋଡା ଅଟନ୍ତି । ଅନ୍ୟ ଅର୍ଥରେ ଏହି ଶରୀର କେବଳ ସାଧନ ମାତ୍ର । ସୁଖ- ଦୁଃଖ ଅନୁଭବ କରୁଥିବା ସାଟି ହେଉଛି ‘ଆତ୍ମା’ । ମନ, ବୁଦ୍ଧି ଓ ସଂସ୍କାର ହେଉଛି ଆତ୍ମାର ତିନୋଟି ଶକ୍ତି । ଏହି ଶକ୍ତି ତ୍ରୟ ମାଧ୍ୟମରେ ଆତ୍ମା ନିଜକୁ ଅଭିବ୍ୟକ୍ତ କରେ ।  ଆତ୍ମାର ସଂକଳ୍ପ-ବିକଳ୍ପ ଶକ୍ତିକୁ ‘ମନ’, ନିର୍ଣ୍ଣୟ ଶକ୍ତିକୁ “ବୁଦ୍ଧି” ଓ ତଦନୁସାରେ କୃତ କର୍ମର ଫଳକୁ ‘ସଂସ୍କାର’ ବୋଲି କୁହାଯାଏ । ଆତ୍ମା ମନ ଦ୍ୱାରା ଚିନ୍ତନ-ମନନ କରେ, ବୁଦ୍ଧି ଦ୍ୱାରା ନିର୍ଣ୍ଣୟ ନିଏ ତଥା ଜ୍ଞାନେନ୍ଦ୍ରିୟ ଓ ତଦନୁସାରେ କର୍ମେନ୍ଦି୍ରୟଗୁଡିକ ଦ୍ୱାରା ପ୍ରବୃ ହୋଇ ଶୁଭାଶୁଭ ଫଳ ପ୍ରାପ୍ତ କରିଥାଏ । ଏହି ମନ, ବୁଦ୍ଧି ଓ ସଂସ୍କାର ଦ୍ୱାରା ଆତ୍ମାର ଚୈତନ୍ୟତା ସିଦ୍ଧ ହୁଏ । ଏହି ଆତ୍ମାକୁ ଶରୀର ରୂପକ ପୁରରେ ରହିବା ହେତୁ ‘ପୁରୁଷ’ କୁହାଯାଏ । ସେହି ‘ପୁରୁଷ’ ନିଜକୁ ‘ମୁଁ’ ବୋଲି ଅଭିବ୍ୟକ୍ତ କରିବା ପୂର୍ବକ ମୋର ଶରୀର, ମୋର ଆଖି, କାନ, ନାକ, ହାତ ଆଦି କହିଥାଏ । ଏଣୁ ଚୈତନ୍ୟ ଆତ୍ମା ଶରୀରର ଆଧାର ଗ୍ରହଣ କରି ଜ୍ଞାନେନ୍ଦ୍ରିୟଗୁଡିକଦ୍ୱାରା ଜ୍ଞାନ ଅର୍ଜନ ଓ କର୍ମେନ୍ଦି୍ରୟଗୁଡିକ ଦ୍ୱାରା କର୍ମ କରାଏ ।ଶରୀରକୁ ନଶ୍ୱର ତଥା ଆତ୍ମାକୁ ଅନଶ୍ୱର, ଅମର ଓ ଅବିନାଶୀ କୁହାଯାଏ ।
ନ ଜାୟତେ ମ୍ରିୟତେ ବା କଦାଚିତ
ନାୟଂ ଭୁତ୍ୱା ଭବିତା ବାନ ଭୁୟଃ ।
ଅଜୋ ନିତ୍ୟ ଶାଶ୍ୱତୋଽୟଂ ପୁରାଣୋ-
ନ ହତ୍ୟତେ ହନ୍ୟମାନେ ଶରୀରେ ।
ତିନିକାଳରେ ଏହାର ସା ବିଦ୍ୟମାନ; ତେଣୁ ଏହା ହିଁ ସତ୍ୟ ଅଟେ । ଏହା ଅଚ୍ଛେଦ୍ୟ, ଅଭେଦ୍ୟ, ଅକ୍ଳେଦ୍ୟ ଓ ଅଶୋଷ୍ୟ ଅଟେ ଯାହାକୁ ଶାସ୍ତ୍ର ଛେଦନ କରିପାରେ ନାହିଁ, ଜଳ ଆର୍ଦ୍ର କରି ପାରେ ନାହିଁ । ବାୟୁ ଶୁଷ୍କ କରିପାରେ ନାହିଁ । ଶରୀରକୁ ଚର୍ମ ଚକ୍ଷୁ ଦ୍ୱାରା ଦେଖି ହୁଏ, ଆତ୍ମାକୁ ନୁହେଁ । ଏହା ଅତ୍ୟନ୍ତ ସୂକ୍ଷ୍ମ ହୋଇଥିବାରୁ ଏହାକୁ କେବଳ ଜ୍ଞାନ ଚକ୍ଷୁ ଦ୍ୱାରା ଦେଖି ହୁଏ । ବିମୁଢ଼ାନାନୁପଶ୍ୟନ୍ତି ପଶ୍ୟନ୍ତି ଜ୍ଞାନ ଚକ୍ଷୁସା । ଏହି ନଶ୍ୱର ଶରୀରରେ ସେହି ଅବିନାଶୀ, ଅତିସୂକ୍ଷ୍ମ ଜ୍ୟୋତିର୍ବିନ୍ଦୁ ସ୍ବରୂପ ଆତ୍ମାର ସ୍ଥାନ ହେଉଛି ମସ୍ତକ ସ୍ଥିତ ଭୃକୁଟି ମଧ୍ୟବର୍ୀ ଅଂଶ । ଏଥିପାଇଁ ଏହି ସ୍ଥାନରେ ତିଳକ ବା ସିନ୍ଦୁର ଲଗାଇବାର ପରମ୍ପରା ରହିଆସିଛି । ଭୃକୁଟିର ଏହି ମଧ୍ୟବର୍ୀ ସ୍ଥାନକୁ ଯୋଗଶାସ୍ତ୍ରରେ ‘ଆଜ୍ଞା ଚକ୍ର’ କୁହାଯାଇଛି । କାରଣ ଏଠାରୁ ଆତ୍ମା  ପ୍ରତ୍ୟେକ ଜ୍ଞାନେନ୍ଦ୍ରିୟ ଓ କର୍ମେନ୍ଦି୍ରୟମାନଙ୍କୁ ଆଜ୍ଞା  ବା ଆଦେଶ  ଦେଇଥାଏ । ଏହି ସ୍ଥାନକୁ ଜ୍ଞାନର   ତୃତୀୟ ନେତ୍ର ବୋଲି ଅଙ୍କିତ କରାଯାଏ । ଗୀତାରେ ଉଲ୍ଲେଖ ଅଛି ଯେ  ଅନ୍ତ ସମୟରେ ଯୋଗୀମାନଙ୍କ ଚେତନା ଭୃକୁଟିରେ କେନ୍ଦ୍ରିଭୂତ  ହୋଇଥାଏ ।
ପ୍ରୟାଣକାଳେ ମନସାଚଳେନ  ଭକ୍ତ୍ୟା ଯୁକ୍ତୋ ଯୋଗ ବଳେନ ଚୈବ, 
ଭ୍ରୁବୌମଧ୍ୟେ ପ୍ରାଣାମାବେଶ୍ୟ ସମ୍ୟକ୍ ସତଂ ପରଂ ପୁରୁଷ ମୁପୈତି ଦିବ୍ୟମ୍ 

                                                                                ାା   ଗୀ ୮/୧ଠ ।ା
ଭୃକୁଟି ମଧ୍ୟରେ ବିରାଜମାନ ଏହି ଜ୍ୟୋତିର୍ବିନ୍ଦୁ ରୂପୀ ଆତ୍ମା  ହିଁ ମନ -ବୁଦ୍ଧି ଦ୍ୱାରା ଇନ୍ଦ୍ରିୟଗୁଡ଼ିକୁ କାର୍ଯ୍ୟାନ୍ୱିତ କରିବା ପୂର୍ବକ କର୍ମାନୁସାରେ ସୁଖ-ଦୁଃଖର ଅନୁଭବ କରେ,  ଜଡ ଶରୀର  ନୁହେଁ । ଜ୍ଞାନ, ପବିତ୍ରତା, ସୁଖ,  ଆନନ୍ଦ,  ଶାନ୍ତି, ପ୍ରେମ ଓ ଶକ୍ତି ଏହି  ସାତଟି ଗୁଣ  ହେଉଛି ଆତ୍ମାର ସ୍ବଧର୍ମ ବା ମୌଳିକ ସ୍ବଭାବ । ପ୍ରତ୍ୟେକ ଆତ୍ମାର ସ୍ବଭାବ ହେଉଛି  ଯେ ସେ ଶାନ୍ତି, ପ୍ରେମ, ସୁଖ, ଆନନ୍ଦ, ଜ୍ଞାନ, ପବିତ୍ରତା ଓ  ଶକ୍ତି ପ୍ରତି ଆକୃଷ୍ଟ ହୋଇଥାଏ ।  ଦୁଃଖ, ଅଶାନ୍ତି ଓ ଅଜ୍ଞାନତାରେ ଭ୍ରମିତ ହେବା କାରଣରୁ ସେ ପୁନଃ ନିଜର ସ୍ବଧର୍ମରେ ସ୍ଥିତ ହେବାକୁ ଇଛାକରେ ।   ଏହି କାରଣରୁ ସାଂସାରିକ ସ୍ଥୂଳ ଭୌତିକ ପଦାର୍ଥ ସମୂହରେ ତାକୁ ପ୍ରକୃତ ସୁଖ, ଶାନ୍ତି, ଓ ସନ୍ତୋଷ ଅନୁଭବ ହୁଏ ନାହିଁ । କାରଣ ଏହି ସବୁ ଗୁଣ ତ  ତା’ ନିଜର  ଭିତରେ ଥାଏ, ବାହାରେ ନୁହେଁ । ଯେଉଁ ବସ୍ତୁର ଧର୍ମ ଓ ସ୍ବଭାବ  ଯେପରି ଥାଏ ତାହା ପୁନଃ ସେହି ସ୍ଥିତିରେ ସ୍ଥିତ ହେଲେ ଯାଇ ନିଜ ସ୍ବରୂପ ପ୍ରାପ୍ତ ହୋଇଥାଏ । ଯେପରି ଜଳର ଧର୍ମ ଶୀତଳତା । ତାକୁ ଉାପ ପ୍ରୟୋଗ କରି ଯଦିଓ ଗରମ କରିଦିଆଯାଏ କିନ୍ତୁ କିଛି ସମୟ ପରେ ତାହା ପୁନଃ ନିଜ ଶୀତଳ ସ୍ବରୂପକୁ ଆସିଯାଏ । ଏହିପରି ବିକାର ସମୂହ ଦ୍ୱାରା ଅଶାନ୍ତ, ଦୁଃଖୀ ଏହି ଆତ୍ମା ମଧ୍ୟ ପୁନଃ ନିଜ ସ୍ବରୂପକୁ ଆସିଲା ପରେ ଶାନ୍ତ, ସୁଖୀ ଓ ଆନନ୍ଦମୟୀ ସ୍ଥିତିରେ ପହି ଯାଏ ।

ଏଠାରେ ଏକ ବିଶେଷ ବିଷୟ ଉପରେ ଧ୍ୟାନ ଦେବା ଆବଶ୍ୟକ ଯେ ଭୃକୁଟି  ଆତ୍ମାର ସ୍ଥାୟୀ ନିବାସ ନୁହେଁ । କାରଣ  ଶରୀର ବିନାଶୀ । ସେତେବେଳେ  ଆତ୍ମା ରହେ କେଉଁଠି କି? ଆହୁରି ମଧ୍ୟ ମନରେ ପ୍ରଶ୍ନ  ଉଠେ ଯେ ଏହି ଆତ୍ମା ସର୍ବ ପ୍ରଥମେ କେଉଁଠୁ ଆସିଥିଲା ଓ ଅନ୍ତ ସମୟରେ ଯିବ କେଉଁଠି? ସାଧାରଣତଃ କୌଣସି ବ୍ୟକ୍ତିର ମୃତୁ୍ୟ ହେଲେ ଲୋକ ଏହା କହିଥାନ୍ତି ଯେ ସେ ପରଲୋକ ଗମନ କଲେ ଅଥବା ପରମାତ୍ମାଙ୍କ ନିକଟକୁ ·ଲିଗଲେ । ଶରୀର ତ ପରଲୋକ  ଯାଏ ନାହିଁ । ମୃତ ଶରୀରକୁ ଏଠାରେ  ଦାହ କରାଯାଏ । ତେବେ  କିଏ ପରଲୋକ ଯିବା ପାଇଁ ସକ୍ଷମ? ସେ ଅବିନାଶୀ    ଆତ୍ମାହିଁ ଅଟେ । ସେହି ଆତ୍ମା  ଯିଏ  ପରମାତ୍ମାଙ୍କ ସନ୍ତାନ ଅଟେ, ସେ ପରମାତ୍ମାଙ୍କ ମୂଳ ନିବାସ ପରମଧାମକୁ ସୃଷ୍ଟିର ମହାବିନାଶ ପଶ୍ଚାତ୍ ଫେରିଯାଏ । କାରଣ ସେଠାରୁ ସେ ସୃଷ୍ଟିକୁ ଆସିଥିଲା । ତାହାହିଁ ତା’ର  ମୂଳ ବାସ  ସ୍ଥାନ । ନିଜର ମୌଳିକ ଗୁଣ ଓ ସ୍ବଭାବ ନେଇ ଆତ୍ମା ସେଠାରୁ ଆସି ପତ୍ୱ ନିର୍ମିତ ଏହି ଶରୀରରେ ପ୍ରବେଶ ପୂର୍ବକ କର୍ମ କରେ ଓ ଶରୀର କାର୍ଯ୍ୟକ୍ଷମ ନ ହେଲେ ତାକୁ ତ୍ୟାଗ କରି ଅନ୍ୟ ନୂତନ ଶରୀର ଧାରଣ  କରେ । ଏହି ପ୍ରକ୍ରିୟାକୁ ମନୁଷ୍ୟର ପୁରୁଣା ବସ୍ତ୍ର ତ୍ୟାଗ ଓ ନୂଆ ବସ୍ତ୍ର ଧାରଣ ସହିତ ଗୀତାରେ ତୁଳନା   କରାଯାଇଛି ।
ବର୍ମାନ ପ୍ରଶ୍ନ  ଉଠେ ଯେ ସେହି ପବିତ୍ର, ପ୍ରେମ ସ୍ବରୂପ ଆତ୍ମାକୁ ଶାନ୍ତି ଧାମରୁ ଏହି ସୃଷ୍ଟିକୁ ଆସିବାର ଆବଶ୍ୟକତା  କ’ଣ?  ଆତ୍ମାର ଚୈତନ୍ୟତା  ପ୍ରକଟ  ହେବା ପାଇଁ  ଶରୀର   ରୂପୀ ବସ୍ତ୍ର ଧାରଣ କରି କର୍ମକ୍ଷେତ୍ରରେ  ଉପସ୍ଥିତ ହେବା ଅନିବାର୍ଯ୍ୟ । ଶରୀର ବିନା ଆତ୍ମା  ସ୍ବୟଂ  ଏକାକୀ ସୁଖ, ଶାନ୍ତି, ଆନନ୍ଦର ଅନୁଭବ କରି ପାରେ ନାହିଁ । କାରଣ  ଏଥିପାଇଁ ଜ୍ଞାନେନ୍ଦ୍ରିୟଗୁଡିକର ଆବଶ୍ୟକତା ପଡେ । ଏହି ଅନୁଭୁତି ପାଇଁ ଶରୀର ଧାରଣ କରିବା ଆବଶ୍ୟକ । କିନ୍ତୁ ଏହି ଭୂପୃଷ୍ଠରେ ବାରମ୍ବାର ଶରୀର ଧାରଣ କରିବା ଦ୍ୱାରା ସେହି ଆତ୍ମା ନିଜ କର୍ମେନ୍ଦି୍ରୟ ଓ ଜ୍ଞାନେନ୍ଦ୍ରିୟଗୁଡ଼ିକର ବଶବର୍ୀ ହୋଇ ଦେହାଭିମାନୀ ହୋଇ ପଡେ । ଏହାଦ୍ୱାରା ସେ କାମକ୍ରୋଧାଦି ମନୋବିକାର ସମୂହର ପ୍ରଭାବ ବଶତଃ ନିଜ ମୂଳ ଗୁଣ ଓ ସ୍ବଭାବକୁ ଭୁଲିଯାଇ ଦୁଃଖୀ ଓ ଅଶାନ୍ତ ହୋଇଯାଏ । ତେଣୁ ଆତ୍ମା ଯେତେବେଳେ  ଦେହ ଅଭିମାନ ତ୍ୟାଗ ପୂର୍ବକ ନିଜ ସ୍ବରୂପର ବାରମ୍ବାର ମନନ-ଚିନ୍ତନ ଓ ଅଭ୍ୟାସ କରେ ସେତେବେଳେ ସେ ନିଜ ମୂଳ ଗୁଣ (ସୁଖ, ଶାନ୍ତି, ଆନନ୍ଦ ଆଦି) ଓ ଶକ୍ତିକୁ ଫେରିପାଇଥାଏ । ଏହି ଆତ୍ମଜ୍ଞାନ ହିଁ ସର୍ବଦା ଗ୍ରାହ୍ୟ ସର୍ବଧର୍ମ ମାନ୍ୟ  ଏବଂ  ସର୍ବକାଳ  ପ୍ରିୟ ହୋଇପାରେ ।

Comments

Popular posts from this blog

ଶ୍ରୀମଦ୍ଭଗବତ୍ ଗୀତା ରହସ୍ୟ--ପ୍ରଥମ ଖଣ୍ଡ-ଦ୍ୱିତୀୟ ଅଧ୍ୟାୟ ଡାକ୍ତର ସୁଧାଂଶୁ ଶେଖର ମିଶ୍ର

ରକ୍ଷା ବନ୍ଧନ: ଏକ ତା୍ୱିକ(Tatwika)--- ବିବେଚନା ବ୍ର.କୁ. ଡାକ୍ତର ସୁଧାଂଶୁ ଶେଖର ମିଶ୍ର

ଭାରତର ସନାତନ ଧର୍ମ---- ବ୍ର.କୁ. ଡ଼ାକ୍ତର ସୁଧାଂଶୁ ଶେଖର ମିଶ୍ର,